Rozvášnené davy ľudí v supermarketoch, všadeprítomná dýchajúca, niekedy až fučiaca vianočná atmosféra, voňajúce punče v rôznych kútoch miest alebo niekedy až gýčovité svietiace a blikajúce dekorácie. Áno, Vianoce klopú na dvere.
Poďte s nami využiť posledných pár pracovných dní pred sviatkami pokoja a vylepšite si svoje webové stránky. Ako na to?
1) Vyskúšajte nové šablóny
V uplynulom roku sme pre vás pripravili hneď štyri nové šablóny pre vaše stránky. Tmavú Galaxiu, Zápisník, Magazín a Metro. Spolu s Trendom patrí medzi takzvane responzívne šablóny - to znamená, že sa prispôsobia zariadeniu, na ktorom sú pozerané - či už je to smartphone, tablet, notebook, počítač alebo televízia.
Dôležité je tiež spomenúť, že šablóny môžete vo svojom ovládacom centre (položka Design) prepínať bez toho, aby ste prišli o obsah stránok.
2) Zamyslite sa nad použitými modulmi
Keď sa pozriem na najpoužívanejšie moduly, vidím omrvinkovu navigáciu, štatistiky, rss, fulltextové hľadanie alebo archív. Ide o moduly, ktoré by na väčšine stránok nemuseli byť.
Omrvinkova navigácia - modul, ktorý návštevníkovi stránok ukáže, kde sa práve nachádza - máte natoľko rozsiahle stránky, aby bol potrebný?
Štatistiky - osobne informácie o návštevnosti stránok považujem za dôvernejšiu informáciu, ako rodné číslo. Jedná sa o čísla, ktoré sú dôležité pre správcu stránok (ten ich vidí aj bez modulu v ovládacom centre), návštevníkov takmer nezaujímajú a konkurencia z nich môže všeličo vyčítať. Navyše, ak to so stránkami myslíte vážne, dávno na nich máte Google Analytics!
RSS - Veľa návštevníkov nevie, čo to je, a kto to vie, vie, ako tento zdroj aktuálnych informácií z vašich stránok nájsť aj bez modulu.
Fulltextové vyhľadávanie a Archív - podobne ako omrvinkova navigácia má zmysel na veľmi rozsiahlych stránkach, e-shopoch a tam, kde pravidelne prispievate aktuálnymi článkami.
Naopak by sme nemali zabudnúť na často chýbajúce moduly:
Portrét - obrázok v šablónach umiestený v hornej časti bočného panela. Veľmi pekne dokáže spestriť stránky a spríjemniť tak ich prechádzanie.
Obľúbené odkazy - sú miestom, kde môžete umiestiť napríklad odkazy na vaše sociálne profily. Nenechajte sa odradiť nevzhľadným nadpisom modulu - rovnako ako všetky ostatné systémové texty aj ho môžete zmeniť v Ovládacom centre stránok - Nastavenie - Rozšírené - Jazykové verzie - Čeština> Upraviť. Čo tak nadpis "My na sociálnych sieťach"?
Kontakt - je asi najdôležitejší modul - ako inak prehľadne vložiť na stránky kontakt na ďalšie otázky, než pomocou modulu?
alebo Posledné fotografie - rovnako ako u odkazov môžete zmeniť nadpis napríklad na "Aktuálne od nás" alebo "Z miesta činu". Spestria vám stránky podobne ako už spomínaný Portrét.
Moduly môžete zapínať a vypínať v Ovládacom centre stránok v položke Design - Moduly.
3) Naformátujte text, minimálne na úvodnej strane
To, že by mali byť texty zaujímavé a čitateľné, bez gramatických chýb a štylistických nejasností, pútavé a presvedčivé, je asi jasné.
Zároveň by ale mali byť dobre štruktúrované a prehľadné, rozdelené do odsekov, členené pomocou odrážok, ak je to potrebné, poprekladané nadpismi, ktoré zaujmú na prvý pohľad a napovedia, čoho sa týka nasledujúci text, odseky by mali byť skôr kratšie než dlhšie.
Pozrite sa na nasledujúce obsahy úvodnej stránky, zamyslite sa, ktorý je lepší, a potom ich porovnajte so svojimi stránkami.
Možno by ju chcelo trochu upraviť. Čo myslíte?
4) Nevítajte
"Ahojte! Vitajte na našich stránkach! Sme mladá a dynamická spoločnosť s osobným prístupom ku každému zákazníkovi."
To bolo 10 sekúnd a stále návštevník nevie, čo mu stránka ponúka. Škoda hovoriť, pekne o tejto téme píše Slovotepec [cz].
5) Aktualizujte svoj web
Nie je nič horšie, než aktuálne informácie na webe. Sú tu prakticky dve možnosti - buď všetky aktuality z webu skryte, alebo prispievajte pravidelne. Návštevníci by na prvom mieste nemali vidieť viac ako mesiac starú aktualitu.
6) Nadeľte si vlastné fotky
Siahnite si na srdce - odkiaľ máte na svojom webe obrázky? Kde ste ich vzali? Bohužiaľ veľa našich užívateľov hľadá obrázky na Googlu. Naraziť na nich môžete hneď niekoľkokrát.
Najväčší problém bude s autorským zákonom - vďaka použitému obrázku môžete dostať až desaťtisícové pokuty. Pritom získať vlastné obrázky nie je až taký problém.
- Najlepší spôsob je vlastné nafotenie, či už obyčajným foťákom, alebo profesionálnou zrkadlovkou, vlastnými silami alebo viac či menej profesionálnym fotografom. Vlastné fotky sú najdôveryhodnejšie a vzrastú aj v očiach návštevníkov stránok.
- Ďalšou možnosťou je využitie fotobanky. Napríklad na photodune.net môžete kúpiť snáď milióny kvalitných fotiek už od jedného dolára. Výber je naozaj pekný a môžete potom v pohode spať, bez strachu z pokuty od autora fotiek.
- Poslednou, ale rozhodne zaujímavou možnosťou, je fotobanka pexels.com. Jedná sa asi o najväčšiu databázu fotiek od najštedrejších fotografov, ktorí za použitie ich fotiek nechcú žiadnu odmenu, ani zmienku.
7) Otestujte to!
Vy ste ten človek, ktorý presne vie, kde čo na vašich stránkach nájde. Skúste ale osloviť niekoho, kto vás a váš business úplne nepozná, a dajte mu úlohu, aby na webe našiel potrebné informácie na objednanie služieb. Ide všetko plynule a bez zadrhnutiu? Dokáže nájsť všetky informácie a kontakt pre prípadné ďalšie otázky? Alebo bude lepšie niektoré informácie zvýrazniť, doplniť a upraviť?
PS: Veselé Vianoce!